Druhý výlet do Jizerských hor

20.11.2013 17:33

Letošní pozdní nástup sněhové nadílky mě nenechal v klidu a rozhodl jsem se ještě pro další cestu do Jizerek, s cílem přivézt alespoň jeden nový čarověník. Nechtělo se mi jet samotnému, ale nikomu se nedařilo najít chvilku pro náročnou cestu, tak jsem nakonec sám opravdu vyrazil.

Den byl vcelku pochmurný a vypadalo to i na déšť, ale po příjezdu do hor se objevilo v potrhaném nebi slunce a důležité pro pohodu bylo, že nefoukal vítr. Prostě počasí přálo a tak jsem odšpacíroval na 8 km vzdálenou lokalitu, kde jsem chtěl prohledat klečový porost a pokusit se něco objevit.

Za celou dobu jsem nepotkal ani živáčka, takže jsem si připadal jako někde v opuštěném kraji. Bylo kolem 0 stupňů, přesto jsem měl po překonání dlouhé trasy k místu hledání pocit, že někdo dobře přiložil pod kotel.

Cestou jsem procházel kolem míst, kde jsme minule s kamarády našli pár pěkných čarověníků a nedalo mi to, musel jsem alespoň krajem zabrouzdat do porostu. Prohledával jsem pouze kraj u cesty, kde jsme nechodili a vyplatilo se v podobě dvou nových nálezů Pinus mugo Poval a Pinus mugo Jizerská louka.

Pinus mugo Poval

Pinus mugo Jizerská louka

 

Povzbuzen novými kousky a splněním cíle, kterým byl alespoň jeden WB, jsem dorazil až ke zmíněné vzdálené lokalitě a vtrhnul dovnitř s dalším očekáváním. První na co jsem narazil byl mrtvý čarověník, který najít ještě za jeho zelené existence, zcela jistě by patřil mezi nejžádanější kousky. Bohužel již bylo pozdě a tak jsem se zklamán dál prodíral houštím a doufal, že to nebyl poslední samotář v celém porostu. A nebyl...Po chvíli jsem našel již živý čarověník Pinus mugo Vitriol. To jsem byl už zcela spokojený, že se cesta vyplatila a přitom vůbec netušil, co mě ještě dál čeká.

Mrtvý čarověník

Pinus mugo Vitriol

 

Prošel jsem až na druhou stranu a dlouho nemohl na nic narazit. Obloukem jsem kousek obešel a opět vlezl do klečí a dal se směrem zpět k cestě. Na jednom holém místě jsem našel téměř mrtvý WB Pinus mugo Dulong, ze kterého zbyly všeho všudy tři rouby, tak uvidím zda nějaký vydrží. Čarověník by z něho mohl být hezký, protože roční nárůsty byly sotva 5mm.

Pinus mugo Dulong

 

Došel jsem až k cestě a na nic dalšího nenarazil. Jelikož bylo ale dost času, rozhodl jsem se ještě pro jednu cestu tam a zpět a bylo to opravdu šťastné rozhodnutí. Vzal jsem to více krajem a na zhruba padesáti metrech našel hnedle čtyři čarověníky. Pinus mugo Břeh, Pinus mugo Bell, Pinus mugo Farad, Pinus mugo Rašelinec. Zejména ty dva poslední by mohly být pěkné, tak uvidím co z nich časem vyroste.

Pinus mugo Břeh

Pinus mugo Bell

Pinus mugo Farad

Pinus mugo Rašelinec

 

Byla to čarověníkářská fantazie. V jediný den najít tolik nových WB! Ani mi nepřišlo, že musím šlapat opět tu dlouhou cestu zpět k autu. Počasí se začalo kabonit, mlha začala halit celé okolí a tak to vypadalo až strašidelně. Teď už ale bylo jedno jak je, hlavně dorazit v pořádku zpět a doma se vrhnout do víru roubování.

Než jsem dorazil na zpátek, čekalo mě ještě jedno milé překvapení. Mám celou trasu prošlapanou už kolikrát a až teď jsem si všiml asi 5 metrů od cesty krásného WB na smrku. Dostal jméno Picea abies Trojan.

Picea abies Trojan

 

Ne proto, ža by to byl ten nej čarověník, který chce mít každý sběratel pojmenovaný po sobě, ale protože se mi tak dlouho úspěšně schovával a odolával mému zraku. Prostě mi ukázal, že i když si člověk myslí, že vše již pořádně prozkoumal, není tomu tak a nové nálezy na nás mohou čekat opravdu všude, kousek od nás i na místech dávno prozkoumaných...